Veřejný závazek
Veřejný závazek Domova pro osoby se zdravotním postižením v Mariánské
Vize
Domov pro osoby se zdravotním postižením v Mariánské je založen pro pomoc veřejnosti jako profesionální služba pro osoby se zdravotním postižením a jejich blízké, respektující potřeby a individualitu těchto osob.
Poslání organizace
Posláním Domova pro osoby se zdravotním postižením v Mariánské, které je pobytovým zařízením sociálních služeb Karlovarského kraje, je poskytovat lidem se zdravotním postižením služby, které jim umožní žít plnohodnotný život a podpoří je v rozvoji nebo upevnění jejich dovedností a schopností. Usilujeme o to, aby se naši uživatelé mohli rozhodovat o svém dalším životě a o zapojení do života společnosti i mimo Domov.
Dlouhodobé cíle
Obecným cílem Domovem poskytované sociální služby je sociální začlenění uživatelů a předcházení jejich sociálnímu vyloučení. Naše sociální služba chce vytvářet podmínky, které umožní lidem v nepříznivé sociální situaci být součástí většinové společnosti.
Individuální přístup ke každému uživateli musí být základem pro zjišťování jeho potřeb, tužeb a přání i základem k postupné normalizaci a odstraňování jeho zdravotního omezení a rizik při sociálním začleňování. Základním cílem je poskytovat nutnou podporu a péči uživatelům tak, aby se jim otevřela cesta k využívání jiných než pobytových sociálních služeb.
Cílem pro další rozvoj poskytované služby jsou úpravy prostředí uživatelů s vizí umožnit jim žít s asistenční službou mimo Domov a dále
- Podpořit každého uživatele v rozvoji jeho schopností a ve zvyšování jeho nezávislosti na Domově.
- Podpořit každého uživatele při spoluúčasti na vytváření prostředí, které je blízké běžnému způsobu života.
- Zajistit komplexní zdravotní, ošetřovatelskou a rehabilitační péči, která podporuje rozvoj uživatele k dosažení co nejvyšší kvality života a snížení jeho závislosti na poskytované službě (kvalitní lékařský dohled je zabezpečován smluvně u každého klienta).
- Podpořit každého uživatele při získávání odpovídajícího pracovního uplatnění.
- Postavit systém podpory a péče v Domově důsledně na individuálním přístupu ke každému uživateli, do tohoto systému aktivně zapojit každého uživatele.
- U každého uživatele zpracovat analýzu rizik a nebránit mu, aby se dostával do kontaktu s problémovými situacemi běžného života.
- Zajistit, aby každý uživatel mohl spoluutvářet kvalitu a způsob poskytování sociální služby.
Krátkodobé cíle
- revize způsobu poskytování služeb, metodických postupů a vnitřních dokumentů zařízení dle přijatých principů domova
- zajištění spolupráce s dobrovolníky
- oslovení sponzorů
Základní principy poskytované služby
Za účelem dosažení stanovených cílů uplatňuje Domov při poskytování služeb následující principy:
- Bezpečnost a odbornost poskytovaných služeb. DOZP garantuje oboustranně bezpečný způsob poskytování služeb a jejich kvalitu, klade důraz na další vzdělávání zaměstnanců a pravidelné hodnocení zaměstnanců i poskytovaných služeb.
- Individualizovaná podpora uživatele. Každý uživatel má služby poskytovány na základě dohodnutých osobních cílů a plánů k jejich dosažení, tyto cíle i plány jsou pravidelně hodnoceny a pružně přizpůsobovány aktuální situaci.
- Maximální naplňování práv uživatele. DOZP při poskytování služeb dbá, aby byla zajištěna ochrana práv uživatelů a tato práva byla maximálně naplňována.
- Odpovědnost poskytovatele. Role jednotlivých zaměstnanců zapojených do poskytování sociálních služeb jsou jasně definovány, včetně příslušných kompetencí a z toho plynoucích odpovědností.
- Rovné podmínky pro všechny uživatele. Systém sociálních služeb v DOZP dává všem stejné příležitosti a přistupuje spravedlivě ke všem skupinám uživatelů a k jednotlivým složkám služeb.
- Řešení problémů na základní úrovni. Jakýkoliv problém je vždy řešen nejbližším subjektem na daném místě a na nejnižší možné úrovni rozhodování a řízení, na které jej řešit lze.
- Samostatnost uživatele. Podpora a nezbytná míra péče poskytované služby jsou pro uživatele vyžadovanou podporou v situacích, ve kterých si sám neporadí, úplná péče je poskytována pouze v situaci, kdy spoluúčast uživatele není možná.
- Standardizace. V DOZP vytváříme standardy kvality sociální péče ne proto, abychom je měli někde schovány, ale proto, abychom s nimi pracovali, aby je všichni znali a ztotožňovali se s nimi. Na základě vyhodnocování našich standardů sami poznáme, zda-liposkytujeme kvalitní sociální péči našim uživatelům.
- Transparentnost při poskytování služeb. Veškerá činnost DOZP je průhledná, je o ní zajištěna dostatečná informovanost, která umožňuje jak odbornou diskusi, tak veřejnou kontrolu.
- Týmová spolupráce. Profesionalita poskytovaných služeb vychází z týmové spolupráce všech zainteresovaných profesí uvnitř i vně poskytovatele, důraz je přitom kladen na vzájemný dialog a dohodu.
- Vnímání osoby uživatele ve všech souvislostech. Když poskytované služby pokrývají jen část potřeb uživatele, jsou vždy plánovány a prováděny i s ohledem na ostatní požadavky a odlišnosti jednotlivých uživatelů, jejich rodinnou situaci, zájmy, vztahové sítě apod.
- Zamezení sociálního vyloučení uživatele. Poskytované služby směřují k zapojení uživatele do života ve společnosti, uživatel je podporován při využívání vnějších dostupných služeb.
- Zapojení uživatele do spolurozhodování. Uživatel se může individuálně i ve skupině s ostatními podílet na spolurozhodování o poskytovaných službách, o svém vlastním životě a poskytovatel mu k tomu aktivně nabízí možnosti, je respektován jeho názor.
Etické zásady a pravidla pro ochranu práv klientů před předsudky a negativním hodnocením
Etické zásady práce a pravidla pro ochranu práv klientů před předsudky a negativním hodnocením jsou stanoveny v Etickém kodexu zaměstnance.
Ochrana osob před předsudky a negativním hodnocením
- Společnost je informována o poskytování služby v rámci webových stránek a článků v tisku.
- Domov v rámci nabízené služby zprostředkuje uživatelům kontakt se společenským prostředím.
- V Domově vytváříme podmínky k propojení klientů Domova s běžným společenským prostředím v rámci společenských, kulturních a aktivizačních činností.
- Každoročně pořádáme Dny otevřených dveří.
- Spolupracujeme s institucemi a jednotlivci. Podporujeme naše uživatele hlavně v hledání si přátel ve vrstevnické skupině obyvatel, respektujeme ale jejich výběr a preference. Dobrovolníky především z řad studentů využíváme také při konání velkých kulturních akcí, které pořádáme.
- Snažíme se o posílení pozitivního přístupu veřejnosti k osobám, kterým jsou sociální služby poskytovány.
- Snažíme se vytvářet pozitivní náhled na uživatele služby - podporujeme ho v hledání jeho silných stránek (posílení role, pozitivní komunikace, neznačkování uživatele psychologickou či zdravotní diagnózou).
- Snažíme se o prevenci vytváření přehnaného soucitu a představy závislosti uživateli na poskytované sociální službě.
- Snažíme se o zamezení vzniku předsudků a stigmatizace u uživatelů (např. nevhodné, špinavé oblečení, účes aj..).
- Každého uživatele respektujeme včetně jeho odlišností a zvláštností.
- Uživatele neoslovujeme familiárně, v žádném případě ani vulgárně, pokud uživatel bude vyžadovat nějaké specifické oslovování, vyhovíme mu, popř. se s ním dohodneme.
- Klademe důraz na vhodný způsob vyjadřování, volbu slov a způsob jednání, chování a vystupování v sociální sféře.
- Zajišťujeme, aby se uživatelé ohroženi sociálním vyloučením zapojovali do běžného života.
- Pracovníci zachovávají mlčenlivost o uživatelích, kromě informací, které Domov zveřejňuje.
Zásady poskytování sociální služby
- Při práci odkládáme svoje vlastní názory, hodnoty a předsudky.
- Jsme empatičtí – umíme se vcítit, rozumíme emocím a motivům druhého člověka.
- Služby vždy poskytujeme v zájmu klientů a postupujeme podle písemně definovaných vnitřních směrnic a pokynů pro službu.
- Etický kodex pracovníků dodržují všichni pracovníci domova.
- Personál respektuje vůli, důstojnost, soukromí, diskrétnost a další práva klientů.
- Personál jedná s klientem s respektem ke všem jeho lidským právům.
- Pokud hovoříme s třetí osobou v přítomnosti klienta, mluvíme také na klienta. Nechováme se jako by nebyl přítomen. V rámci možností dodržujeme tradice a zvyky klientů.
- Vytváříme vzájemnou důvěru mezi personálem a klienty.
- Před vstupem na pokoj vždy zaklepeme, bez ohledu na to, zda klient zvládne odpovědět.
- Používáme pro klienta přirozený jazyk bez odborných terminologií. Nepoužíváme direktivní tón.
- Informace klientům podáváme včas a srozumitelným způsobem.
- Slovně komentujeme vše, co budeme dělat nebo co právě s klientem děláme.
- Umíme se pružně přizpůsobit potřebám klientů a hledat cesty k jejich naplnění.
- Klientům poskytujeme dostatek času na jednotlivé činnosti. Nespěcháme.
- Klienti žijí svým způsobem života, který by se měl v co největší míře blížit způsobu života jejich vrstevníků v domácím prostředí.
- Klienti sami rozhodují o době vstávání a ukládání se ke spánku apod.
- Klienti jednají na základě vlastního rozhodnutí, sami rozhodují, které služby jsou pro ně důležité.